1 2 3 4 5 Skjermbilde fosst1 gunlanut kjerhammars rundatjs skifts sunflower

Om du er tiltakslaus og har lite å finne på - så kan du kanskje gjere som desse to spreke byguttane frå hyttefeltet i Knutsvik!! I fjor haust bestemte seg for å gå frå Knutsvik til Blåsjø - Alexander Buer Mikalsen 18år til venstre  og Rick Andre` Opedal 17 år til høgre. Nå sist veke gjorde de det faktisk - 3 døgn undervegs med ryggsekk, primus og telt! Ruta var i grove trekk som vist på kartet under. Les deira eiga historie under

Etter å ha forhøyrd seg sånn nokonlunde på korleis det skulle gå til, fikk de i allefall vite at baksida av Gunlanuten ikke endar opp der hvor veien til Erfjord ved Kilane går.

Dette er den vakre "baksiå av Nuten"  - nedover Lyngstøl med utsikt nordover mot Kilaneset og Erfjord

Her er guttane si eiga turskildring:

DAG 1: Vi gjorde oss klar Mandag 4.Juli kl 08:00, pga regnbyger ble turen utsatt til kl 09:30. Det begynte bratt rett opp til Brynå, videre til Asheim og opp til Åsland. Turen gikk så til Håvehammar og opp til Fosstemmen. Her var vi heldig for akkurat når vi kom frem til Kalvagarden begynte det å regne godt og det gjorde det i 2 timer til ende. Her tok vi oss likegodt en liten lunch. Etter lunch gikk vi til Gunlanuten, videre ned på baksiden og fulgte en bekk nedover, den dreiet forøverig for mye mot Erfjord at vi la om kursen mot Jøsenfjorden og nedover mot Ytre Eiane. Vi gikk videre på veien, hadde en liten pause ved Vindsvik før siste biten mot Ramsfjell skulle påbegynnes. På midtre Ramsfjell ble teltet satt opp og middag kokt opp på primus.

BEGGE FOTO - RAMSFJELL

DAG 2 Neste dag var det å finne veien opp til fjellet ovenfor Ramsfjell, først gikk vi til indre Ramsfjell og kløyv oppover slik at vi kom på toppen. Deretter gikk det rolig for seg innover Ramsfjell heiene med kurs for Gullingen. Vi gikk forbi en støl (når vi ikke er lokalkjente kan vi heller ikke gi noe navn) Her hadde vi oss en god lunch på primus. Når vi deretter passerte Skorpeheia så vi Hjorteland på høyre side nedenfor var det forholdsvis lett og navigere mot Fjellbergskaret. Alexander var uheldig og fikk strekk i foten når den hang seg fast, han hinket seg videre men måtte gi seg ved Hedlebrekk. Rick Andre` forteller videre at han tok avgjørelsen om å fortsette videre alene. Jeg fortsatte veien videre mot Gullingen, la om kursen og gikk retning mot Sandsa. Et lite stykke forbi Breidastølen så jeg en liten Elg en stund før den for inn i skogen og ble borte, da var det blitt såpass seint at det var tid for kveldsmat og telting for natten.

Over Nibbesteinsheia mot Stranddalen - langt der ute ser me både Røssenibben og Gunlanuten - og då nesten heile ruta til guttane !

DAG 3 Siste dag og siste etappe gikk slik: Til Sandsaosen, innover mot Haugastøl og rundt vannet til Sandsahytten. Etter en liten pause gikk turen videre opp Steinstølen hvor det var tid for å fyre opp primusen og ha seg middag. Etter hvert gikk jeg oppover til Nibbdalsheia, (været var nå skodd og yr og dårlig sikt) videre inn dalen mellom Napen og Midtnuten, deretter gikk turen til Strandalen (hvor været ble lettere igjen) og tilslutt til Øvre Moen hvor transport til Jøsneset sto klar.

Jeg antar at turen var nær 60 km i luftlinje, sier Rick Andre` avslutningsvis etter å ha studert kartet og talt ruter.
Hilsen gutta på tur

Dette syns me på Jøsnessiå var såpass sprekt og "godt på-komme" at det fortjener jammen publisitet !!
Me lurte jo sjølvsagt på - Kor kjem denne friluftsinteressa frå og kva inspirerer til slik tur.
I følge far til Rick Andrè, Sigurd Opedal, så har gutane blitt "dratt med" på masse turar i Jøsnesheia heilt frå de var små - og har overnatta i heia, gått dagsturar og ikkje minst deltatt på Hardhausen fleire gonger (alle gonger kanskje?) - og dei inspirerar kvarandre.